marinskate.nl
al 13 jaar gewoon de beste skateschool

Skaten of skeeleren als fitness

  • Zoek je een sport waar je eenvoudig in kunt stappen?
  • Een sport die je gemakkelijk kunt volhouden? Skatefacts:
  • Een sport waarmee je snel weer je conditie opbouwt?
  • Zoek je een sport die je zo uit de voordeur kunt beginnen?
  • Om te trainen.
  • Of gewoon een lekker toertochtje door de polder?
  • Of misschien in een vriendenclub samen toeren?
  • Een sport die leuk is, waarvan de basistechniek goed te leren is en waarin je snel vooruit gaat? Dan is er maar één sport, en dan kies je ....

 Skeeleren als fitness

Voor een goede conditie en een mooi en strak lichaam

Met skeeleren kun je goed aan je conditie werken. Bovendien is het heerlijk om met mooi weer in een strakke top en broek door de polder te suizen….

....en het is goed voor je conditie en je figuur. De mooiste kontjes vindt je dan ook niet voor niets bij de heren (of dames) van onze nationale schaats- of skeelerselectie!

Bij skaten met Marinskate draait allemaal om afstanden en snelheid, om techiek en beheersing, om fitness en conditie. Klassieke skates of skeelers (speed skates), het maakt ons niet uit.

Toerskaten is een uitstekende manier om aan je conditie te werken. Het kan heel intensief zijn: je legt al snel lange afstanden af in een pittig tempo. Inline skaten is een leuke manier om gewicht te verliezen en je spieren te versterken.

Verder is skaten vooral goed voor je uithoudingsvermogen. Twee keer per week een uurtje is een uitstekende training. Je oefent vooral je bovenbenen en bilspieren. Maar om balans te houden, zijn je buik- en rugspieren ook van groot belang. Alle ingrediënten voor een strak lichaam dus. Maar hoe begin je?

Leren stoppen en vallen

Remmen is waarschijnlijk een van de belangrijkste dingen die je moet leren. Zodra je beter je snelheid kan controleren, zal je veel zelfverzekerder op je wieltjes staan. Het is dan ook een goed idee om hiervoor een paar lessen te nemen.Een goede beginnersles zal de volgende technieken aankaarten:

• basishouding
• balansoefeningen
• valtechnieken
• remmen
• bochten nemen
• afzet
• verkeersregels

Skate- / skeeleruitrusting

Hoe goed je ook leert te vallen, bescherming blijft een noodzaak. Een helm, alsmede pols-, elleboog- en kniebeschermers zijn vereist. Als je al die beschermers gênant of stom vindt, bedenk dan eens hoe stom een groot stuk wit verband of gips is :-)

Neem een mobieltje mee om te bellen als het nodig is. Vooral bij lange ritten is het verstandig om water mee te nemen. Pleisters en fietslampjes kunnen ook verdienstelijk zijn. Met een zonnebril  ben je helemaal klaar, alleen nog de juiste schoenen op het juiste frame.

Aanschaf van de juiste schoenen

Skeelers hadden vroeger vijf wieltjes, maar nu hebben ze vaak vier grote wielen (100 of 110 mm). Klassieke skates hebben altijd vier wielen. Er zijn speciale inline skates voor agressieve kunstjes, kunstrijden, hockey of fitness/recreatie.

Tenzij je zeker weet dat je een bepaalde richting op wilt, kun je het beste voor de fitness- of toerskatevariant (skeeler) kiezen. Deze hebben vier wielen met een diameter van ongeveer 90mm. Ze zijn een gulden middenweg tussen de skeeler en de klassieke skate, waarop je het goed kunt leren.Let bij aanschaf goed op hoe de schoenen zitten. Als ze niet comfortabel zijn, gaan ze bij langere tochten flink pijn doen. Ga bij het passen in de goede houding staan, met de knieën licht gebogen. Koop de schoenen liever iets te groot dan iets te klein, omdat je voeten door de inspanning soms nog wat opzwellen.

Skeeler- en skateetiquette

In Nederland gelden voor alle soorten skaters dezelfde regels als voor voetgangers. Dit betekent dat je op de stoep hoort te skeeleren. Pas als er geen stoep is, mag je op het fietspad. Blijf rechts rijden, tenzij je iemand (links) inhaalt. Tegenwoordig worden skaters wel getolereerd op de fietspaden.

Bij schemer kun je losse fietslampjes gebruiken die je aan je helm vastmaakt (
Hema €2,95/st) om beter zichtbaar te zijn. Maar in het algemeen is niet verstandig om te skaten als het donker is, omdat je het wegdek dan niet meer goed ziet.

Soort wegdek

Geasfalteerde paden zijn het beste, vanwege het gladde oppervlak. Probleem is alleen dat deze vaak voor fietsers zijn bedoeld. Zoek dus van tevoren goed uit waar je mag skeeleren en wat goede paden zijn. In het begin kun je het beste op een lege parkeerplaats oefenen.

Blijf bij het skeeleren vooruit kijken en kijk uit voor gaten, oneven stoepjes en stenen. Rijd ook nooit door water, olie, modder of zand. In trambanen en andere spleten kun je gevaarlijk vast komen te zitten.

Overigens worden er vaak groepsritten georganiseerd die naast een goed wegdek ook gezelligheid garanderen. Skeeleren of skaten (voor mij is er overigens geen verschil: is net zoals ‘t verschil tussen rijden in een Ferrari of Lelijke Eend, het blijft autorijden!) doe je op schoenen met wieltjes. Net als de meeste Nederlanders gebruik ik de Nederlandse naam: skeeleren!

Waarom skeeleren?

Skeeleren als calorieverbrander:

Skeeleren of inline-skaten ( de officiële naam van de KNSB) als fitness: het zogenaamde toerskaten/skeeleren draait om lange afstanden en snelheid maken. Daarvoor heb je skates of skeelers met een lang frame (=onderstel) met 4 grote of 5 kleinere wielen nodig. Dit is comfortabeler en je kunt een lekkere lange slag langer volhouden. Deze skates of skeelers zijn te koop met een hoge schoen (veel enkelsteun) of een lage schoen (minder enkelsteun). De lage schoen stelt je wel in staat beter technisch te rijden: het zogenaamde “diep zitten” zoals we van schaatsen kennen. Skates  zijn er ook met hoge plastic schoen en kort frame en kleinere wielen, veelal 76 of 80mm. Deze zijn wendbaarder en dus meer geschikt voor recreatie, kunstjes, en minder voor de lange afstanden.

Skeeleren is, net als spinnen, fietsen of wielrennen, een prima manier om aan je conditie te werken. Het kan heel intensief zijn en het is lekker buiten: je legt al snel lange afstanden af en je kunt variëren in een rustig of pittig tempo. Skeeleren is een leuke manier om gewicht te verliezen en je spieren te versterken, zonder je gewrichten (zoals bij hardlopen) te veel te belasten. Bovenal is skeeleren erg goed voor je uithoudingsvermogen. Twee keer per week een uurtje is een uitstekende training. Je oefent vooral je bovenbenen en bilspieren. Maar om balans te houden, zijn je buik- en rugspieren ook van groot belang. Per uur verbrand je gemiddeld 600kCal. Alle ingrediënten voor een strak lichaam dus. Maar waar begin je?

Ik kan toch schaatsen?

Rijden op skeelers zal voor de meeste Nederlanders die ooit hebben geschaatst niet zo moeilijk zijn, echter aan rijden zonder kunnen remmen heb je niks. Remmen is daarom een van de eerste en belangrijkste dingen die je moet leren. Zodra je beter je snelheid kan controleren, zal je veel zelfverzekerder op je wieltjes staan. Het is dan ook een goed idee om hiervoor een paar lessen te nemen.

Op een goede beginnersles zal dan ook de volgende technieken leren: basishouding, balansoefeningen, valtechnieken, remmen, bochten nemen, afzet, hellingen en bruggen
en verkeersregels.

 

 

Top | jemoesteensskaten@gmail.com