marinskate.nl
al 13 jaar gewoon de beste skateschool

Vrij safe op je skates staan

Je kunt er maar beter op voor bereid zijn, maar vroeg of laat zul je tijdens het skeeleren een keer vallen en daarom is bescherming een hoofdzaak.

  • Een helm, evenals
  • pols- elleboog- en kniebeschermers

     ........................................................en je rijdt vrij safe op je skates.   

Verder: neem een mobieltje mee voor noodgevallen. Vooral bij lange ritten is het verstandig om ook wat water of wat te eten mee te nemen. Een wielershirt of -top met achterzakken ziet er niet alleen strak uit, maar is alleen daarom al handig. Met een zonnebril tegen de vliegjes en muggen ben je helemaal klaar, nu alleen nog goede skeelers.

Aanschaf van de juiste schoenen

Skeelers hadden vroeger vijf wieltjes, maar nu hebben ze vaak vier grote wielen (4x100 mm, soms zelfs 110mm of 4x90mm). Skeelers hebben lage wedstrijdachtige schoenen en hebben minder comfort dan hoge skateschoenen. Bij skeelers zijn de schoenen niet alleen laag maar wordt de enkel grotendeels vrijgelaten. Een goede passende hielomsluiting biedt echter vaak toch nog genoeg stabiliteit voor het enkelgewricht. Vaak wordt er gebruik gemaakt van lichte materialen als carbon om gewicht te besparen. Tegenwoordig wordt ook gebruik gemaakt van zgn. thermoplastische materialen die zich beter naar je voet gaan zetten na opwarming. De schoen wordt dan verwarmd, vervolgens plaats je je voet in de schoen en zal de schoen zich naar je voet vormen (vergelijkbaar met de skischoen). Je zult hierdoor minder last van drukpunten hebben. Vraag naar deze schoenen in een speciaalzaak. Skates hebben altijd vier wielen. Er zijn speciale skates voor agressieve kunstjes (hele kleine wieltjes, kort frame), kunstrijden of hockey, die moet je dus niet hebben. Kies daarom voor fitness (langer frame/onderstel) of recreatie. Er zijn ook veel “fusion-achtige” types met een lang skeelerframe met 100mm wielen, maar wel met een hoge skateschoen. Laat je niet leiden door de emotie, maar begin met een goedzittende schoen. Bij een goede speciaalzaak kun je later altijd nog een keer andere schoenen kopen op het zelfde frame/ onderstel.

 

Tenzij je zeker weet wat je wilt, toerskeeleren, fitness of marathons, kun je het beste voor de fitness- of de fusionvariant kiezen. Deze hebben vier wielen met een diameter van tussen de 84 en 90mm. Ze zijn een gulden middenweg, waarop je het goed kunt leren. Bij goede skeelers zijn de losse onderdelen (frame, schoenen, wielen) uitwisselbaar en vervangbaar. Bij een fabrieksskate zit alles meestal verklonken en vast.

Let bij aanschaf goed op hoe ze zitten en hou ze een tijdje aan. Als ze niet comfortabel zijn, gaan ze bij langere tochten flink pijn doen. Ga bij het passen in de goede houding staan, met de knieën licht gebogen. Koop de schoenen liever niet te groot (dat geeft blaren door het glijden en heb je te weinig steun) maar ook niet te klein, omdat je voeten door de inspanning soms nog wat opzwellen.


 

Skeeleretiquette en verkeerswetten

 

Er bestaat een tegenstrijdigheid tussen de wettelijke positie van een skater in het verkeer en het vertoonde verkeersgedrag. Behalve op de stoep of het voetpad mogen skeeleraars ook op het fietspad. En als er geen fietspad of stoep is, mogen skeeleraars op de rijbaan. Dat Skeeleraars officieel worden gedoogd op het fietspad of rijbaan is echter pas sinds kort, maar let op: verkeerstechnisch zijn ze geen bestuurder (zoals een fietser), maar voetganger. Belangrijk bij de voorrangsregels! Dat veel andere bestuurders (automobilisten en fietsers) dit niet snappen is niet zo vreemd, maar omdat ze je verkeersgedrag en je reactietijd slecht kunnen in schatten, blijft het oppassen geblazen. Rij daarom SLAB: Slim, Legaal, Alert en Beleefd.

Bij schemer kun je losse fietslampjes en een fluorescerend hesje gebruiken om beter zichtbaar te zijn. Maar het is niet verstandig om te skeeleren als het donker is, omdat je het wegdek dan niet meer goed ziet.

 Groepsgewijs rijden

De belangrijkste etiquette voor groepsgewijs rijden (individuele rijders doen er ook goed aan deze tips te volgen) in de polder op de openbare weg:

  • Indien voetpad, trottoir, (brom-) fietspad en fietsstrook ontbreken dan mag je als skeeleraar de rijbaan gebruiken. Houdt rechts. Blijf achter elkaar rijden.
  • Houd tijdig je slag in bij tegenliggers en vermijd drukke wegen.
  • Als je door een mede weggebruiker wordt ingehaald, stop dan met je slag en ga rechtop rijden.
  • Leer op meerdere manieren (bij-)remmen! Andere skeeleraars in je groep zullen je dankbaar zijn dat je ze niet onderuit rijdt of anders verwond.
  • Als voorste rijder geef je hindernissen en tegenliggers door aan de rijders achter je.
  • Als achterste rijder geef je achteropkomende verkeer door aan de rijders voor je.

Rij jij veilig? Doe de test:

http://www.voorkomblessures.nl/csi/websitesportblessure.nsf/wwwVwContent/l2voorkomblessuresbijskatendoedetest-skatentesthtm.htm

Soort wegdek

Geasfalteerde paden zijn het beste wegdek, vanwege het gladde oppervlak. Probleem is alleen dat deze vaak door fietsers worden gebruikt. Zoek dus van tevoren goed uit waar je kunt skeeleren en wat goede paden zijn en vermijd hele drukke tijdstippen. Ben je nog echt een beginner, dan kun je het beste op een lege parkeerplaats of industrieterrein oefenen.

Vermijd tegelpaden (in de spleten tussen tegels kunnen je wielen vastlopen) en kinderhoofdjes. Op deze laatste categorie valt echt niet te rijden.

 Blijf bij het skeeleren vooruit kijken en kijk uit voor gaten, oneven tegels, takjes en stenen. Rijd ook nooit door water, olie, modder of zand. In trambanen en andere spleten kun je gevaarlijk vast komen te zitten.

Top | jemoesteensskaten@gmail.com